zaterdag 18 mei 2013

No Goodbyes

'Is het lang geleden, is het lang geleden?
Dat m'n hartje riep met z'n ding-dinge-dong

Is het lang geleden, is het lang geleden?
Dat Nederland riep, wij zijn door-door-door!

Naar de volgende finale, gaat Anouk het halen?
Tikke tikke tak en dan bim bam bom
Tikke tak al die jaren, zat NL op haar blaren
Tikke tikke tak en toen bim bam bom
Die tijd is om!!'




De hype rond het songfestival is op alle fronten te merken. De schappen van de supermarkten zijn net zo leeg als op een WK voetbalavond, ineens vindt iedereen het nummer van Anouk 'toch wel mooi', maken we opeens een hele goede kans om te winnen volgens de uitspraken op social media, radiostations zijn in de ban van alle populaire oude en nieuwe songfestival nummers en ook Den Haag (jawel, mijn stad), laat duidelijk merken 100% achter Anouk te staan.

Voor het eerst na acht jaar is Nederland eindelijk door naar de finale van het Eurovisie SongFestival! 'No Goodbyes!!' 

Ik moet eerlijk bekennen... Het geeft me een gevoel van nostalgie. In mijn jongere jaren was ik gek op het songfestival. De liedjes werden merendeel nog in eigen taal gezongen en eigenlijk elk onderstaand Nederlands songfestival nummer in de jaren '90 vond ik (en vind ik nog steeds) echt geweldig. 

Ruth Jacott - Vrede (nr.6, 1992)
Maxine & Franklin Brown - Eerste keer (nr.7, 1996)
Edsilia Rombley - Hemel en aarde (nr. 4, 1998)
Marlayne - One good reason (nr.8, 1999)

Eigenlijk vind ik dat Linda Wagenmakers met No Goodbyes ook nog in bovenstaand rijtje thuis hoort, ondanks dat 'ie van 2000 is. Alle songfestival nummers afterwards zijn simpelweg gezegd niks aan. Niet waren het alleen nietszeggende liedjes, ook de moed zonk in Vaderlands schoenen, nadat Glennis, Treble, nogmaals Edsilia, Hind, De Toppers, Sieneke, 3J's en Joan Franka niet eens een plekje in de finale haalden. En zeg nou eerlijk, welke songfestival liedjes kan jij je nog herinneren van deze artiesten? Dat dacht ik ook; Sieneke en Joan Franka. Sieneke, omdat het liedje 'niet uit je bol krijgt' en Joan Franka, omdat het ten eerste nog maar een jaar geleden is en ten tweede waarschijnlijk omdat bij iedereen die indianen tooi nog op het netvlies staat getekend.

Al met al, die poe-ha van de afgelopen tijd, as I said; indianen tooi, orgel erbij op het podium, drie heren in over-de-top glitter pakjes of dat rimboe getrommel als een malle is he-le-maal niet nodig. Zet een geweldige zangeres met een rete goed geschreven lied met diepgang op het podium en je krijgt Anouk met Birds. 

Ik zit al klaar met mijn bak popcorn. Jij ook?


Anouk; SUCCES!! Let's kick it!

 

Love,
X0.

Jade

Geen opmerkingen:

Een reactie posten