woensdag 8 mei 2013

Laughing Out Loud!


‘Jade is een droog, komisch talent’, stond er op mijn eindrapport van Jeugd Theaterschool Rabarber. Weliswaar 10 jaar geleden, maar vind het nog steeds een leuk compliment! Wist op dat moment niet zo goed wat ze er mee bedoelde alleen. Stond mijn hoofd op modus ‘droog’? Waren de uitbeeldingen of uitspraken grappig? Moppen vertellen kon ik niet, dus dat had niks te maken met mijn droog, komisch talent. Bovenal, wat moest ik ermee?






Inmiddels, ruim 10 jaar later, weet ik heel goed wat ze bedoelt en moet ik zeggen dat ik mezelf vaak ook iets grappiger vind dan een normaal, gemiddeld persoon van zichzelf zou vinden. Het is zelfs zo erg dat ik niet normaal iets grappigs kan vertellen. Of als ik iemand in de maling wil nemen lig ik al op de grond van het lachen voordat ik überhaupt actie heb ondernomen, omdat het ik zelf zo verdomde grappig vind! Zelfs nu denk ik dat mensen me met een scheef hoofd zullen aankijken daarvoor, met name omdat er waarschijnlijk niks van wordt begrepen. But, I’m doing my best! Maar goed dat ik geen ambities heb om stand up comedian te worden. Durf mijn hand er op te leggen dat ik van het podium af rol van het lachen, voordat ik überhaupt een zin heb kunnen af maken. Not good.

Uiteraard ga ik wel graag naar stand up comedians. Ik lach graag om de 'broodje shoarma' verhalen van Najib Amhali, de grappige, maar herkenbare verschillen tussen mannen en vrouwen in een relatie van Huub Stapel, de imitaties van Jandino (want ik ben blij!!) en de persoonlijke, doch grappige verhalen van Murth Mossel. Wie houdt er nou niet van cabaret voorstellingen? Naast deze voorstellingen heb ik weer tickets voor de volgende in the pocket.. De grote Improvisatie Show! 


Lachen is goed voor je. Gezond zelfs. Vergeet andere zorgen om je heen en geeft je weer een hoop energie om weer ergens tegen aan te gaan. It's like a medicine. Hoewel ik niet op een podium mensen aan het lachen maak, hoop ik wel dat ik daar off stage in slaag. Hoe mooi is dat als iemand een lach krijgt als je alleen maar een ruimte binnen loopt? Dus niet alleen met woorden, maar ook in gezelligheid en bijzijn zonder woorden. Want kan jij urenlang in iemands ogen kijken zonder te lachen?  
Dat bedoel ik ;-)





Love X0,
Jade. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten